Nagyon szeretnék racionális lenni, és beszélni pro-król és kontrákról, ami ezt a játékot illeti, de nem hiszem, hogy menni fog. Talán azért is, mert nagyon sokat vártam rá, talán csak azért mert jókor talált meg, elég háttértudással, de a Final Fantasy XV nekem egyike lett a legnagyobb videójátékos élményeimnek, olyan történeteket utasítva maga mögé, mint a Mass Effect vagy a Dragon Age, amik szintén teljesen elvarázsoltak.
Az alapokkal kezdve, ha valaki annyira grafikabolond, mint én, az meg fogja találni a számítását. Nem csak a cutscene-ek, hanem az egész játék csodálatos, szinte bármelyik pillanatban lehet lőni a képeket, és valami szépet kapsz, ehhez képest pedig egyáltalán nem akadozik, nálam legalábbis gyönyörűen futott végig. A zene szintén nagyon kellemes, különösen az végső csata zenéinél éreztem, hogy hidegrázósak. Én angol szinkronnal játszottam, és mindenki kitett magáért. Matthew Mercer (Cor) egyébként is egy nagy kedvencem, de Ray Chase, Adam Croasdell, Robbie Daymond… az egész főszereplőgárda kitett magáért.
A harcrendszer. Én tipikusan bénán kezelem a harcrendszereket: megvan az az idegesítő játékos, aki egyetlen gombot nyomogat minden pályán, és reménykedik? Az esetek kilencven százalékában az én vagyok. Itt nem. Itt a harcrendszer adja magát, tanít, és szép. A mágiát használnod kell, több szinten: a warp rendszer személyes kedvencem, és az FFXV világának egyik legkreatívabb elemének érzem, de azért az elementális mágia is kijátszható, és különösen Lucii gyűrűjével rengeteget varázsoltam. Látványos, változatos küzdelmek vannak, amiket izgalmas végigjátszani, és nem csak várod, hogy legyen már végük. A mellékküldetések kicsit repetitívek, de ezen nagyon nem volt alkalmam morogni, mert igazából kissé túlzottan is csak a fő szálra, plusz a társak küldetéseire fókuszáltam – mire meg vissza akartam volna fordulni, és még húzni kicsit az időt, már nem lehetett.
A karakterek abszolút a szívét-lelkét képezték a játéknak. A személyes kedvencem Noctis, a főhős lett: pont azért, mert egy nagyon jól kijátszott, reális „alkalmatlan hős”. Lényegében egy fiatal fiú, akinek a nyakába szakad a világ, királynak kéne lennie, harcolnia és vezetnie kéne, de még önmagáért sem nagyon tud felelősséget vállalni, igényli, hogy vigyázzanak rá, foglalkozzanak vele, és sokkal erősebb motiváció számára, ha este elmehet videójátékozni, mint az, hogy van egy ország, amit kormányozni kéne. Ráadásul szép és egyedi irányba vitték a történetét, nem klasszikusan a „barátok mellett felnő a feladathoz, és a végére rá sem ismersz” sémát követtük, hanem spoiler. De hozzá nagyon közel áll Ignis is, akinek kíváncsian várom a DLC-jét, mert rengeteg megválaszolatlan kérdés maradt vele kapcsolatban – amelyek valószínűleg mélyítik még a karakterét az ügyeletes csapatanyuka és egyben a legjobb stratéga szerepkörén túl. De rajtuk kívül is, Prompto, Gladio, Iris, Talcott, egy idő után még Luna is a szívemhez nőttek, és az antagonistát sem tudtam igazán gyűlölni, mire odaértünk. Nagyon érdekes szereplőgárda volt, akikkel még töltöttem volna időt.
A történet, a világkép klasszikus fantasy, de szépen keveri a mitológiákat (akkor is, ha ebben a témában szerintem a Naruto mindig verhetetlen lesz), van itt minden: Görög, indiai, kelta, iszlám, keresztény/héber, perzsa, és ez csak amit felismertem, és össze tudtam számolni. Mindenféle filozófiából vesz egy kicsit, miközben felépíti a saját mitológiáját, ami nagyon szépen megalapozza a főhős szerepkörét, és a történet alapjait. Ezt pedig megfűszerezi még egy kis road-movie hangulattal, némi steampunkkal és sci-fivel, és kész van a létező legkevertebb világkép, ami viszont valahogy mégis összeáll egésszé. A történet nagy hátránya, hogy erőteljesen feltételezi, hogy legalább a Kingsglaive filmet megnézted előtte: én a játék felénél döbbentem rá, hogy igazából senki nem magyarázott el semmit sem a gyűrűről, sem a kristályról… mindenki úgy veszi, hogy én azt már tudom.
Emellett pedig még van egyfajta részletessége, ami számomra egy külön meglepetést jelentett. A karakterek egyedi módon mozognak, reagálnak egymásra, a világra: ha meleg van, és Noctis ruházatának része a dzseki, akkor elkezd morogni rajta, és le kell cserélni a felszerelését. Amikor éppcsak szemerkél az eső, kirakja a kezét, ködben megjegyzi, hogy zavarja a látótávolság, ha hosszan mászkálsz velük, az egész csapat közli, hogy fáradnak. Mikor Ignis spoiler Még a kocsiban is, ha Ignis vezet (ha Noctis, akkor általában csak piszkálnak, hogy nem jól csinálod – de lehet, hogy ez az én kritikán aluli vezetési készségeim miatt volt), mindenkinek megvannak a mozgásai… Gladio olvas, Prompto néha hátrafordul beszélgetni, Noctis kiülhet a csomagtartóra, vagy akár elszundíthat a hátsó ülésen. Látszólag felesleges kis részletek, de mégis nagyon sokat hozzátesznek az élményhez.
A DLC-k még hátra vannak, és nagyon kíváncsi leszek, mivel egészítik még ki a történetet. A játék maga pedig biztos, hogy újrajátszós: nem akarom végleg elhagyni Eos világát.
Átfogó elemzésem a teljes történetről (DLC-kkel együtt):
https://todaywiggin.blogspot.com/2020/11/final-fantasy-…
Elemzésem a karakterdizájnokról:
https://todaywiggin.blogspot.com/2021/08/final-fantasy-…
Illetve a blogomon megtalálhatóak a kiegészítő regények és az Episode Ardyn: Prologue fordítása is.