Na, alapjáték kivégezve.
Ez ismét hosszú lesz.
Kilenc csillag, bár annyi minden felgyülemlett ellene, hogy néha szívesen vinném 8-ra… viszont az nem tükrözi, hogy ez MENNYIRE jó játék.
Egyszerű ember vagyok, grafikával egy ideig lenyűgözhető, de mivel ismerem a gépem korlátait, és annyira mégsem vagyok egyszerű, át tudok könnyen lépni a csillogás fölött. De nem a Frostbite 3 fölött. Mikor megtudtam, hogy az engine-t AMD-re optimalizálták, beleboxoltam a levegőbe, fucking yesss. Bakker, volt olyan, hogy álltam Skyhold egyik tornyán, és gyönyörködtem a hegyvonulatokban. Álltam a sivatag közepén, és tátott szájjal néztem a skyboxot. Mindezt úgy, hogy viszonylag butított grafikán játszok, mert hát ugye a gépem korlátai. Viszont az optimalizáció… persze, az FPS drop rendszeres, de ezek ellenére nagyon szépen és simán fut.
A játékmenet zseniális, az új elemeket bár eleinte szokni kell (főleg az első két játék fényében), de egy idő után az ember könnyen ráérez. Az animációk is szépek, bár mágussal (vagy a partyban kettővel) egy idő után unalmas lehet. A heal-rendszert ismét átvariálták, aminek egyrészről örülök, másrészről nem. Egyetlen gyógyító italt lehet használni, amit a játék a térképen elhelyezett táborokban alanyi jogon feltölti, összesen, közös használatban 6-ot (illetve 12-t, annak függvényében, hogy az ember megvásárolta-e hozzá a fejlesztést). Emellett minden karakternél külön lehet másik két egyéb üvegcse, legyen az lyrium főzet, vagy akár bomba. A játék nem sz*patja meg a népeket ilyen téren, az a játékos feladata: a semmi közepén ragadni a négy karakterre összesen egy teljes HP csíkkal, és összesen 2 darab HP potival. De én még így is mentem előre, nagy mellénnyel.
A világ hatalmas, de csak két igazán nagy térképünk van. Teendő azonban akad bőven: átjárók bezárása, az NPC-k dögivel adják a küldiket, és megannyi gyűjthető cucc van elszórva mindenfelé. Érdemes kiszabadulni a Hinterlands-ről, Dél-Thedas nagy és nyitott.
Végre ismét tudunk fajt választani magunknak. A szokásos humán-elf-törpe triumvirátus mellett most megjelennek a Qunarik is, és ismét minden fajnak van saját bónusza.
Lehet gyártani. Gyártani potit, gyártani fegyvert, ruházatot. Csak alapanyaga legyen az embernek! Nagyon rugalmas, nagyon ügyes.
A hang design óriási, képletesen szólva is leültem, mikor berohantam egy barlangba, és a falakról visszaverődött a lépteink zaja. A szinkron pedig… azzal igazából eddig sem volt soha gond, de mégis annyira hatalmas, amikor az ember meghallja először Josephine hangját, és rávágja: antivai. Leliana mondjuk mintha viszont leadott volna az orlais-i akcentusából, a navarrai Cassandrát pedig sehogy sem tudtam belőni. Kicsit olyan is volt, mint aki óvatosan forgatja a számára idegen szavakat.
Bár a játék lényege a játékmenet, ami egészen kiváló, beszélni ezen játék esetén nem erről szokás.
Hanem a történetről.
A dátum 9:41 Dragon, 10 évvel az Origins vége és 4 évvel a Dragon Age 2 vége után. Éééés a játék itt ütközik az első fura „hibába”. Az egy dolog, hogy mentést nem tudunk áthozni két régebbi játékból. Erre ott a Dragon Age Keep, ahol az ember összerakja a saját kis világát. Az viszont, hogy ezt a játékban nem lehet leellenőrizni, az katasztrófa (7 óra játékom került a kukába emiatt). A másik, a felütés. Ha az ember összerakja a Keep-ben a világot, akkor lehet nyomni neki egy play-t, és Varric szépen narrálva elmesél minden lényeges eseményt. Meg azt, hogy hogyan kezdődik a Dragon Age Inquisition. MIVAN? Szóval a leglehetetlenebb felületről (amihez hozzáteszem, hogy rohadtul nem intuitív) kell megtudnom azt, amit a játék elején kellett volna nekem elmondani? Miért nem lehetett volna az egészet (vagy csak a felütést) beletenni magába a játékba? Agyrém.
Na mindegy, kezdődik a vallásháború, ami már érik pár száz éve, főhősünk a kellős közepén találja magát. Itt kissé megint csak a fanyalgás jön belőlem: én értem és megértem a mágusok helyzetét, de az fix, ha legközelebb a játék olyan döntés elé állít, hogy mágus vs templomos, tuti, hogy a templomosoknak segítek. Továbbá elegem van abból, hogy bár mindig a mágusok törik valamilyen formában az orrom alá a borsot, a játék ismételten próbálja őket áldozatként beállítani. Értem én, sz*r nekik nagyon, de az nem választás, ha a játék belezsarolja a játékost a választásba.
A sztorival egyébként nincs gond, bár kicsi úgy érzem, mintha rá akarna licitálni az első részre, amit az emberek általánosan a szívükbe zártak. Megpróbálhatja. A Warden törpém akkor is jobb.
Amire viszont mindenki kíváncsi, azok a karakterek.
A játékban van 9 companion, minden kasztból három, és 3 advisor, a szokásos kém-katona-diplomata háttérrel. Ezen felül vannak régi és új arcok, sok-sok karakter, rengeteg történet. Nehéz is lenne kedvencet választani közülük (nem is, mert Cullen és Cassandra). Mindenki igazi egyéniség, mindenki érdekes. Éppen ezért nagyon furcsa, hogy a party banter (már ha van, mert NAGYON ritkán találkoztam vele 86 óra alatt) továbbra is gyenge. Mintha a játék időközben elfelejtett volna vicces lenni. Az Origins-ben is voltak kemény döntések, szomorú sorsok, az is dark fantasy, de a banter mindig feldobta az egészet, könnyedebbé és humorosabbá téve az egész nevetséges helyzetet, hogy két Warden és „csapat felfegyverzett holdkóros” megmenti a világot. Ez ebben a részben sajnos megint elmaradt. Pedig pontenciál az volt benne, és ha Wynne tudta aktívan szívni Alistair vérét, akkor bárkinek sikerülhet.
El szoktam mondani, hogy a Dragon Age a legbonyolultabb dating sim valaha. Ez nem változott, csak bővült. A játékban nyolc karakter bugyijába vagy gatyájába lehet bejutni, és bár jómagam az „eyes on the prize” elvet követve azonnal rávetettem magam Cullen-re, azért egészen egyszerűen felháborít a tudat, hogy Varric már megint nem romantic interest. Bakker, a fickó mellszőrzetétől a nők 40 méteres körzetben teherbe esnek, és ennek a hülye törpének mégsem lehet elcsavarni a fejét. Egyszerre haragszok rá, Biancára és Bioware-re.
Na és most jöjjön a rinyálás. Van bőven.
– Attribútum pontokat most már csak skill pontokként lehet használni. A játék automatikusan számítja az az attribútumokat. Ez az egyik legundorítóbb dolog, amit RPG csinálhat.
– Nincs healer. Nincs normális support kaszt.
– A skillek tovább lettek egyszerűsítve. DA4-re kapunk 5 skillt és szevasz?
– 8 helyes a skillbar. Komolyan?
– A knight-enchanter (az arcane warrior utódja, mágus "subclass") nem tud nehéz páncélt hordani. Miért? Bakker, peddig ez lenne a húzóerő benne!
– Nem lehet megállapítani, hogy a 9 companion milyen viszonyban van a főhőssel. Értem én, hogy immersion, meg tartsa mindenki magának számon, de ez akkor is övön aluli.
– JÉZUS A MENNYBEN, a női karakterem MEGINT úgy megy, mint egy férfi. F*szom, Bioware, szedjétek már össze magatokat, ilyen baromság 2014-ben egy ilyen játéknál VÁLLALHATATLAN!
– Bugos hang. Hissing Wastes zseniális hely, és én nem hallottam belőle semmit, mert a hangok bugosak. És az ilyen rendszeres máshol. Ha egy karakter szavába vágnak, akkor az nem mondja végig a szövegét. Hallottam olyat, hogy teljes cutscene-eket vágott haza egy-egy ilyen bug.
– A feliratok a képernyő tetején vannak. Ezzel önmagában nincs gond, csak bizonyos szövegelés alatt a kijelölt mob neve is ott van, kitakarva azt a dumát, amire az ember egyébként is csak félig tud odafigyelni.
– NPC-vel való beszélgetés közben a kamera beúszik egy pontra (ami igazából mozgatható), de így is furcsán távol van. Az meg csak rátesz egy lapáttal, amikor a party tagok fel-alá rohangálnak közben. Egy súlyos beszélgetés ilyesmi tesz nevetségessé… és nem teljesen a jó értelemben.
Legyen egyelőre ennyi.
Annyi, de annyi mindent tudnék még mesélni, a trialokról, hogy végignyomtam Friendly Fire mellett a játékot, és nem mertem Bullt magammal vinni, mert folyton leterített engem, vagy Cassandrát. Hogy mennyire jók a karakterek, hogy meglepően sok és jó rejtvény van benne, hogy Morrigan itt van, és magával hozta az én kicsi fiam is, hogy amikor a Warden-emről kérdeztem, akkor majd beolvadtam az asztal alá.
Tudnám én hosszan szidni ezt a játékot, de senkit ne tévesszen meg: nem véletlenül adtam rá mindezek ellenére 9 csillagot.