Robot Művek (2023)

társasjáték 14 1
Raising Robots
Játékidő: 75 perc · Játékosok száma: 1–6

A műhely zaja betölti a teret, ahogy Te, a zseniális feltaláló éppen a legfejlettebb robotokat alkotod meg – de vajon Tiéd is lesz a legnagyszerűbb gyűjtemény? A többi játékossal egyidejűleg valósítod meg a terveidet, úgyhogy fejleszd az akcióidat, optimalizáld a munkafolyamatokat, és nyiss új… [tovább]

Képek 4

Hirdetés

Kiemelt értékelések

Csibike 
Robot Művek (2023)

Robot Művek (2023) társasjáték

A játék közelsem egyedi. Az egész mechanikát érezhetően átjárja a Fesztáv hatás, és ha erről el is feledkeznénk, akkor sem hiszem, hogy lenne akárcsak egy önálló gondolata is a témán kívül. Táblaépítést láttunk már, ilyesmit is, mert nagyban merít a Fesztávból. Szimultán játékosköröket is sokszor láttunk már, illetve azt is, hogy megkapod a többiek akcióját gyengébben (Föld). Szóval a játék egyediség terén megbukott, bár a robotok sokat javítanak a témán, de nem kell különösebben érteni a társasjátékokhoz, hogy rájöjjünk, hogy a témája a legegyedibb.
És valahogy mégis működik, méghozzá hogy működik! Eddig 5 embernek mutattam meg, és mindegyiknek nagyon tetszett. Ez önmagában is jó arány, de különösen, ha figyeljük az összetételt. Ebből 2 ember egyenesen utálja a Fesztávot, egy nem ismerte, ketten pedig szívesen játszanak vele. És ez mégis mindegyiküknél betalált. Ha szereted a Fesztávot, akkor azért próbáld ki, mert szépen átépíti ide a mechanikát, de sokkal-sokkal okosabban teszi. Ha nem szereted, akkor pedig azért érdemes kipróbálnod, mert annyit fejleszt rajta, hogy az ember sokkal jobban szórakozik a játék közben.
Ennek oka egyrészt a szimultán akciók. Mivel mindenki saját maga hajtja végre a kis akcióit, így rendkívül gyors játék, kevés holtidővel. A 60-90 perc is teljesen helytálló. A játék végig izgalmas és pörög, hamar elrepül mellette az idő.
Ami viszont a játék igazi előnye, az az okossága. Egyszerre taktikai és stratégiai, és minden viszonylatban annyival okosabb a Fesztávnál! Helyes, aranyos, a játékszabályai egyszerűek és könnyen taníthatóak (első pillantásra nagyon átláthatatlannak tűnik a sok ikon miatt, de konkrétan negyed óra játék után teljesen letisztul minden), és mégis valami hihetetlen mélységei vannak. És minden játékosszámmal működik elméletileg, habár én egyelőre úgy érzem, hogy a 3-4 a legjobb, de nincs összehasonlítási alapom. Viszont BGG szerint 1-6 játékossal is ajánlott.
Mivel nem tudjuk előre, hogy ki milyen akciókat választ, ezáltal mely akciókra hány energiakocka fog felkerülni, így körről körre alkalmazkodni kell a kialakult helyzethez, és könnyen meglehet, hogy át kell tervezned a körödet, mert általában megéri több dolgot végrehajtani, még akkor is, ha ennek meglesz a böjtje. Mégis stratégiai, mert amint mindenki felfedte a kártyáit, onnantól kezdve minden számolható, és sokszor így is sok a lehetőség, hogy mire mennyit szánsz. Példának okáért, ha az első akciódnál felhasználod a tartalék celláidat, akkor lehet, hogy egy későbbi akciódban ez nagyon fog hiányozni. Szóval lehetőség van benne arra, hogy már az első akció előtt eldönthesd, hogy mit csinálsz, és hogyan fogod végigcsinálni a köröd folyamán. És talán nem is rossz ötlet, mert az baromi zavaró tud lenni, amikor valamit megerősítesz egy energiacellával, hogy mondjuk kapj pluszba egy nyersanyagot, és utána jössz rá, hogy ha egy másik akciót erősítettél volna, az sokkal többet adott volna a körödben.
A játékot egyedüli problémája szerintem az, hogy a kártyák (főkpnt a class kártyák és inventor kártyák, de a robotoknál is igaz) kiegyenlítetlenek. Ettől függetlenül általában nem ezen áll vagy bukik a győzelem, de azért meg tudja könnyíteni vagy éppenséggel nehezíteni az ember dolgát. A mai játékomban például iszonyat erős robotot kaptam kezdésként, de mégse volt könnyű stratégia, mert a célkártyáimhoz viszont egyáltalán nem stimmelt. Emiatt tulajdonképpen minden játék egy felfedezés, mindegyik valamelyest másfajta gondolkodást igényel, mert a kezdőkezedben 8 kártya van és 2 class kártya, amik már elég alaposan mutatják neked azt az irányt, amit érdemes erősíteni. Így kvázi már az első körben megindul a spekuláció, és sokadig alkalommal is ugyanolyan izgalmas és újtajátszható, mivel játékról játékra érdemes igazodni mindahhöz, ami a játék legelején kezedben lévő kártyák közül a legjobb kombinációt adja.
Összességében nem innovatív, mégis zseniális játék, bármikor szívesen leülök mellé.


Hasonló játékok címkék alapján