Tony Tough alacsony, ügyefogyott, de roppant elszánt magándetektív. Évek óta próbálja megoldani a rendszeres halloweeni cukorkalopások rejtélyét és most végre nyomon van: szerinte a tettesek földönkívüli hódítók. Amikor „kutyáját”, Pentagruelt elrabolják, a parkba kell mennie, ahol hamarosan… [tovább]
Fejlesztő
Nayma Software
Prograph Research
Kiadó
Protonic
Got Game Entertainment
Nightdive Studios
Grafikus
Sergio Rocco
Marco Pacifico
Zeneszerző
Fabio Barzagli
Frederico Santini
Programozó
Giovanni Bajo
Luca Giusti
Kiemelt értékelések
Tony Tough and the Night of Roasted Moths (1997) videójáték 70%
A régi cuccok közt találtam, nem is emlékeztem rá. Talán nem is meglepő. A Tony Tough ugyanis 1997-ben jött ki, abban a szomorú időben, amikor abszolút senkit sem érdekelt a point-and-click kalandok műfaja. Azt mondjuk tegyük hozzá, hogy nem Tóni cimboránk váltotta volna meg a zsánert, de azért egy igen érdekes alkotás készült. A játék olasz, de angol változat is készült hozzá, és 2010-es években még a Steamre is felkerült egy kicsit modernizálva, de ott sem igazán aratott osztatlan sikert. Pedig a szándék éppen megvolt benne. A készítők tisztességes munkát végeztek, rengeteg ökörséget tettek a műbe, és kifejezetten választékos grafikai beállításai voltak, amik a rajzstílust is befolyásolták (a játék konkrétan elérhető szépia-színezéssel is). Maga a grafika egyébként szép, aranyos, noha nem kiemelkedő. A hangokkal már nagyobb gond van, mert ezek miatt tart egy darabig belerázódni a kalandba. Mert első hallásra a főhős hangja idegesítő (szó se róla, tökéletesen megy hozzá, de akkor is), de sok effekt is elég gáz… de szerintem nemhogy megszokni, de megszeretni is meg lehet.
A történet elég gyerekes, de jó. Érdekes, de az elején van egy 5-6 képernyős szekvencia, amit majdhogynem tutorialnak éreztem, ott még könnyű a dolgunk, utána már nem annyira. A játék humora meg nagyon beteges, de mindemellé kifejezetten egyedi is. A párbeszédek hosszúak és okosak, és egy érdekes jellemző, hogy gyakorta minden ok és átmenet nélkül tudományos értekezésbe kezdenek teljesen random témákban.
Na de maga a játék… Hát főleg itt van vele a gond, mert a feladatok, amiket meg kell oldanunk, tökéletes őrületek. Eddig, ha megkérdezték volna, melyiket tartom a legelvetemültebb kalandjáték feladatnak, nem biztos, hogy rendesen tudnék válaszolni, de talán a Discworld hírhedt spoiler puzzle-jét mondanám. Na, akárhogy is, ez a játék keményen felültromfolja. Nem egy adott puzzle, az egész játék. Minden, egyes, feladat… Az írók eszméletlen kreatívak voltak, ám mindez azt jelenti, hogy a játék leírás nélkül gyakorlatilag játszhatatlan. A megoldások teljesen kretének, és egy rajzfilmben eszméletlen jó humorforrások lennének. De úgy, hogy neked kell kitalálni, már erős túlzás… Ráadásul gyakori, hogy egy-egy szituációt teljesen kifordítottan kell megoldani, amire meg semmilyen utalást nem kap a játékos. És persze van benne Easy meg Hard Mode, de egy kiskora óta ilyeneken szocializálódott valaki aligha fogja a könnyített változattal égetni magát. Főleg, mert utólagos utánanézésnél meggyőződésem, hogy az Easy mode egyszerűen csak kivág egy csomó történetrészt, ami miatt meg sótlan lesz az egész.
Lehet-e ma ajánlani ezt a játékot? Jó kérdés. Az egyedi észjárás, a kretén humor kifejezetten egy időtálló művet eredményeznének, ráadásul akárhogy is nézzük, Valerio Massari még lát fantáziát a karakterben, hiszen takaréklángon ugyan, de folyik egy harmadik rész (egy valódi folytatás) készítése. Ugyanakkor a kézben tarthatatlan játékmenet sokat ront az élményen.
Folytatása
Tony Tough 2: A Rake's Progress (2006) videójáték 0% |