A KOSHIMA egy olyan kirakó készlet, amely több logikai fejtörőt is tartalmaz. Neve mozaikszó, amely a japán ko (magyarul: tó) és shima (sziget) szavak összetételéből adódik. A játék kitalálója Gáspár Merse Előd, fizikus, aki a VI. Országos Ördöglakat Találkozón (más díjazottakkal egyetemben)… [tovább]
A KOSHIMA egy olyan kirakó készlet, amely több logikai fejtörőt is tartalmaz. Neve mozaikszó, amely a japán ko (magyarul: tó) és shima (sziget) szavak összetételéből adódik. A játék kitalálója Gáspár Merse Előd, fizikus, aki a VI. Országos Ördöglakat Találkozón (más díjazottakkal egyetemben) első díjat kapott 2005-ben megalkotott játékáért.
A KOSHIMA színes vonalak helyett teljesen kiszínezett elemeket használ, amelyek egy térkép elemeit (víz és szárazföld) reprezentálják, így sokkal életszerűbb és természetesebb a játék.
A játékkészlet tizenhat darab hatszögletű kék, zöld és sárga színnel színezett lapocskát tartalmaz hátlapjukon megszámozva 1-től 16-ig. Alapszabály: ha két lapka illeszkedik egymáshoz, akkor az illeszkedő oldalakon lévő színeknek is illeszkedniük kell.
Játék célja: a megadott számú lapka felhasználásával egy összefüggő tófelületet (kék) kell kialakítani úgy, hogy mindegyik lapkából legalább egy kis kék terület benne legyen a tóban. A tónak befejezettnek kell lennie, vagyis mind a belső területeknek, mind a tó kerületének (partvonalának) meg kell lennie. Azoknak a részeknek a határvonalát azonban nem kell befejezni, amik a tavon kívül vannak, csak a színeknek kell illeszkedniük, vagyis az alapszabályt kell minden esetben betartani. A tóban lehet sziget, de egy nagy tavat kell kialakítani (nem lehet két különállót).
Feladványok
Az első (legegyszerűbb) feladványhoz vegyük fel az első három lapkát, azaz az 1-es, 2-es és 3-as sorszámút, és rakjunk ki belőlük egy tavat úgy, hogy mindegyik lapka részt vegyen a tó felületének kialakításában legalább egy kis kék részével. Ne felejtsük el, hogy az alapszabályt is be kell tartani. Ha ezzel készen vagyunk, akkor jöhet a következő feladvány. Szedjük szét a tavat, és húzzuk fel a következő (4-es sorszámú) lapkát. Mostmár négy lapka felhasználásával kell egy tavat kirakni, és így tovább. A következő feladványhoz mindig húzzuk fel a következő sorszámú lapkát (egészen 16-ig). Mindegyik feladványnak lényegében egyértelmű megoldása van. A feladványok egyre nehezebbek, ne csüggedjünk, ha elsőre nem sikerül kirakni őket. A legnehezebbek kirakása órákat vagy akár napokat is igénybe vehet.
Forrás: http://ordoglakat.blog.hu/2012/10/01/koshima [bezár]